Archive for September, 2010

September 30th, 2010

Sculpting The Art Critic

September 29th, 2010

shoe customize/Graffiti/StreetArt

Lesidee: de gymschoenen van de kinderen bewerken met Graffiti…….

September 29th, 2010

Roy Lichtenstein/Pop Art

Wikipedia:

Roy Lichtenstein (New York, 27 oktober 1923 – New York, 29 september 1997) was een Pop-art-kunstenaar. Roy Lichtensteins werken zijn vooral bekend omwille van de cartooneske afbeeldingen met felle, primaire kleuren omlijnd door vette zwarte lijnen.

In 1951 kwam Lichtenstein terug in New York en gaf daar zijn eerste one-manshow. Hij bleef ook lesgeven, in het begin aan het New York State College of Education en later aan het Douglass College, een onderdeel van de Rutgers University in New Jersey.

Gedurende de jaren vijftig heeft Lichtenstein basistechnieken van het abstract-expressionisme gebruikt. Hij gebruikte voor zijn creaties thema’s als cowboys, indianen en papiergeld. In 1961 begon hij strips en stripfiguren te gebruiken, waarmee hij beroemd is geworden. Flatten … sandfleas is het eerste belangrijke voorbeeld van deze nieuwe stijl. Het schilderij Whaam! uit 1963 is hiervan het bekendste voorbeeld.

Lichtenstein gebruikte vaak rood, geel en blauw als kleurenschema, vaak met dikke zwarte lijnen. Soms gebruikte hij ook groen. Hij gebruikte een speciaal soort stip, ook wel te herkennen als rasterdots die je in krantenfoto’s en stripboeken kunt terugvinden, waardoor zijn schilderijen de typische striplook kregen.

Vanaf 1962 ging hij meer naar werken van Picasso, Mondriaan en Monet kijken voor inspiratie voor zijn werk. Halverwege de jaren zestig ging hij zonsondergangen en landschappen schilderen in de zo bekende stijl.

Zijn meeste werk bleef geïnspireerd op advertenties en op striptekeningen, die hij zelf beschreef als “zo kunstmatig mogelijk”. De striptekeningen vergrootte hij zeer sterk uit, zodat zelfs de in een strip gedrukte egale kleuren als stippen op het schilderij verschenen.

In 1997 overleed Lichtenstein in Manhattan

September 28th, 2010

Andy Warhol/Pop Art

In dit filmpje geeft Andy Warhol uitleg over Pop Art.

Hieronder zie je Warhol aan het werk…..

Hieronder een video als achtergrondinfo voor de kinderen, helaas is het in Engels, voor de groepen 7 en 8 een leuke oefening Engels maar de LK zal zelf even moeten souffleren;)

Wikipedia:
Andy Warhol (Pittsburgh, 6 augustus 1928 — New York City, 22 februari 1987) was een Amerikaans kunstenaar, cineast en publicist. Warhol werkte tevens als muziekproducent en acteur. Vanuit zijn achtergrond en ervaring in de toegepaste kunst was Warhol één van de protagonisten van de Pop-art in de Verenigde Staten in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw. Warhol heet de silver prince van de pop.

Warhol is vooral beroemd om zijn ‘vlakke’ en contrastrijke schilderijen en zeefdrukken van verpakte producten en alledaagse objecten zoals Campbell’s soepblikken, bloemen en de banaan op de cover van het album The Velvet Underground and Nico (1967), alsook voor zijn gestileerde portretten van 20e-eeuwse beroemdheden als Marilyn Monroe, Elvis Presley, Judy Garland, en Elizabeth Taylor. Verder lezen…..

Andy Warhol; (1 August 6, 1928 – February 22, 1987) was an American artist who was a leading figure in the visual art movement known as pop art. His works explore the relationship between artistic expression, celebrity culture and advertisement that flourished by the 1960s. After a successful career as a commercial illustrator, Warhol became a renowned and sometimes controversial artist. The Andy Warhol Museum in his native city, Pittsburgh, Pennsylvania, holds an extensive permanent collection of art and archives. It is the largest museum in the United States dedicated to a single artist. Read more….

 

September 28th, 2010

POP ART

Wikipedia:
Pop-art is een kunststroming die tegelijkertijd, maar los van elkaar, is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika in het midden van de jaren 50 en haar hoogtijdagen beleefde in de jaren zestig van de 20e eeuw.

Pop-art was een kunststroming die voortkwam uit een bepaalde tijdgeest, namelijk die van de vrijheid, seksuele revolutie en vrouwenemancipatie. De pop-art zette zich gedeeltelijk af tegen het Amerikaanse abstract expressionisme. Het hyperserieuze en -conceptuele karakter van deze kunststroming was de ideale voedingsbodem voor een reactionaire beweging als de pop-art. Omdat kunstenaars van het abstract expressionisme het museum zagen als de ideale elitaire plek voor hun kunstwerken was de logische reactie dat de pop-art de kunst naar de mensen wilde brengen (tot op straat – zie verder over happenings). Veel pop-artwerken zijn op de eerste plaats decoratief en hebben nauwelijks een diepere boodschap: dit zou te moeilijk zijn voor de toeschouwer. Alledaagse gebruiksvoorwerpen uit de consumptiemaatschappij, massaal vervaardigde serieproducten, alle mogelijke reproduceerbare objecten worden voortaan als motieven aanvaard in de kunst. Daarmee stond de pop-artbeweging dichter bij het leven en was het veel platter dan de werken die daarvoor werden gemaakt. Bij meerdere pop-artkunstenaars speelde de ironie een grote rol in hun werk. In overeenstemming met het politieke klimaat de jaren zestig hield de pop-art zich toch ook wel bezig met politieke thema’s.

De thema’s van de pop-art zijn ontleend aan stripverhalen, reclame, televisie, kranten en tijdschriften. Pop-art is het in beeld brengen en de verheerlijking van de consumptiemaatschappij met behulp van alledaagse afbeeldingen en triviale voorwerpen. Afbeeldingen van algemeen bekende beroemdheden als Elvis Presley, Marilyn Monroe en Mao, en ook soepblikken, spaghettiverpakkingen, Coca Colaflessen en andere supermarktproducten konden in de kunstwerken als onderwerp uitgebeeld worden.

Binnen de pop-art bestaan vele verschillende werkwijzen. Andy Warhol reproduceerde zijn werk in series door middel van zeefdruk. Roy Lichtenstein specialiseerde zich in het weergeven van zijn onderwerpen als plaatjes uit stripverhalen met handgeschilderde rasterpunten. Tom Wesselmann koos ervoor het vrouwenbeeld uit de hoogglanstijdschriften te idealiseren. Robert Rauschenberg maakte grote geschilderde beeldcollages. Verschillende materialen werden samen verwerkt: foto’s, verf maar ook reële objecten, die als reliëf in de schilderijen werden opgenomen.

September 26th, 2010

AAMU, deel 1, Aboriginal Art/Museum

Achtergrond info over Aboriginals en het museum voor hedendaagse Aboriginal kunst uit Australië.

September 23rd, 2010

Kinderboekenweek. Thé Tjong-Khing deel 1: Een witte wereld/Illustrator

De Grote TekenTentoonstelling – beeldtaal in kinderboeken van 6 t/m 16 oktober 2010, hier meer info

September 21st, 2010

Lino Mix & Match/afdruktechniek

Wikipedia:
Hoogdruk is de overkoepelende naam van een aantal grafische technieken. Hoogdruk kenmerkt zich doordat de drukinkt zich voor het afdrukken op de verhoogde gedeelten van de drukvorm bevindt. Voorbeelden zijn de stempel, houtgravure, houtsnede, linosnede en de kartondruk.

Inspiratie…praktisch en duidelijk…

September 20th, 2010

Angie Lewin – Printmaker

September 18th, 2010

study of bauhaus

Wikipedia:
Het Bauhaus was een opleiding voor beeldende kunstenaars, ambachtslieden en architecten die van 1919 tot 1932 eerst te Weimar en later te Dessau was gevestigd.

De belangrijkste stoot tot de overwinning op het expressionistische Bauhaus kwam van buiten, van de Nederlandse kunstenaar Theo van Doesburg (Der wichtigste Anstoss zur Überwindung des exprestionistischen Bauhauses kam von aussen, von dem niederländischen Künstler Theo van Doesburg: zie Bauhaus Archiv Magdalena Droste “Bauhaus 1919 – 1933, pagina 54), die samen met Piet Mondriaan in 1917 de kunstenaarsvereniging De Stijl had opgericht.

Gropius’ studenten ontwerpen er efficiënte, elegante meubelstukken en gebruiksvoorwerpen. Strak van lijn, eenvoudig van vorm, zeer functioneel. De opklapbare meubels, bedoeld voor de klein uitgevallen arbeiderswoning, of de vrijgezellenkast op wieltjes die je aan twee kanten kan openen, vallen op in het gamma. Multifunctionaliteit lijkt heruitgevonden door Bauhaus.

Bauhaus is zowel een kunstenaarsschool, een pedagogisch project als de wieg voor het Bauhaus-ontwerp. De kunstenaarsschool evolueert van een academie voor kunst & architectuur naar een fenomeen.
In de school zelf wordt les gegeven op een manier die nooit eerder is vertoond. De studenten dienen hun eigen creativiteit te exploreren door te werken met de meest uiteenlopende materialen. Er wordt bewust en gedreven gezocht naar een architectuur die maatschappelijke impact heeft.

In Berlijn bevindt zich sinds 1979 het Bauhaus-Archiv, een museum over het Bauhaus.