Archive for January, 2013

January 26th, 2013

Nick Gentry/ Urban Art

Wikipedia:
Nicholas James Gentry (born 29 May 1980) is a British artist from London. Much of his artistic output has been generated with the use of contributed artefacts and materials.[1] He states that through this process “contributor, artist and viewer come closer together”. His art is influenced by the development of consumerism, technology, identity and cyberculture in society, with a distinctive focus on obsolete media.
He is best known for his floppy disk paintings[2] and film negative artworks,[3] placing an emphasis on recycling obsolete media and the reuse of personal objects as a central theme. Such artistic works of social commentary have been featured in galleries in the UK, USA and in cities throughout the world. His work has been exhibited alongside established street artists and as such has been linked to the urban art scene in London. More….

January 24th, 2013

How to Draw a Tree in Oil Pastel

January 23rd, 2013

Bomen tekenen/ how to Draw Trees

Heerlijk om met kinderen te doen, bomen schetsen. Met houtskool lekker groot of met tekenpotlood wat kleiner.

January 18th, 2013

Free motion graffiti/ Textiele werkvormen

Alisa Burke

January 17th, 2013

A page start to finish/ schelpen

Alisa Burke

January 16th, 2013

Resultaten van de les 1-puntsperspectief gr 5

Voor  dit  lesidee klik hier.
De les sloot mooi aan op de vorige les over de bal, ronding met schaduw en slagschaduw. Nu moest alles hoekiger. Dit werd goed duidelijk in de presentatie, ik had een krat omgekeerd op tafel gezet, hierop een wit groot tekenvel en dan de kubus van de kleuters (met wit A4-tje beplakt). Het grappige is dat je heel goed kunt laten zien dat de lichtrichting en het standpunt van de kijker bepalend is. Dit laat ik wisselend zien, de kinderen wijzen de slagschaduw aan die valt op het tekenvel. Heel duidelijk en ook de hoekige vorm van het voorwerp maar dus ook van de slagschaduw. Een geslaagde les en de kinderen vonden het toveren, enkele kinderen werken hier ook thuis mee, gewoon omdat zij het heel leuk vinden om te doen. Tijdens de les heb ik uitgelegd dat zij nu technisch aan het tekenen waren (architect, ontwerper) en als je deze basisvormen kunt tekenen dat je deze techniek vaak kunt gebruiken. Opmerkingen: “ik zie een trein die aan komt rijden” of  ”zo kun je dus ook een huis tekenen” enz.  Dan nog even de herhaling benoemen van vooraanzicht, zijaanzicht en bovenaanzicht (AK), waar ze volop mee bezig zijn.
Hieronder zie je de resultaten van een groep 5. Volgende keer weer een andere perspectief-les!

 

 

January 13th, 2013

Interieurarchitectuur in perspectief/ teken- en schildertechniek

Prachtig om op deze manier een ontwerp voor het interieur te kunnen maken…technisch geweldig gedaan. Voor een lesidee, klik hier voor eerdere posts.

January 11th, 2013

Hyperrealisme tekenenpresentatie

Kijk hier voor post van gisteren over Hyperrealisme. Goed filmpje zit helaas geen goed muziekje bij maar dan mag je zelf doen;))

January 10th, 2013

Dirk Dzimirsky/ Hyperrealisme

Dirk Dzimirsky : Wauw, wat deze man kan maken, ik vind het super, zo echt, ontzettend knap. Tja, er zijn mensen die zeggen als je zo een foto kunt natekenen dan is het onzin, dan kun je net zo goed de foto ophangen, maar ik vind het geweldig als een mens dit kan. Ik moet ook denken aan Jopie Huisman, hij probeerde iedere keer het onderwerp van zijn werk, beter te kunnen tekenen en schilderen. Het was gewoon zijn missie om dit zo realistisch mogelijk te maken, ik raak daar niet op uitgekeken.
Vaak hoor ik mensen zeggen dat zij abstracte schilderkunst geweldig vinden, want dan kunnen zij zelf fantaseren over de voorstelling van het doek. Zo beweren zij, dat zij nooit uitgekeken zijn, op hun doek boven de bank (die dan prima past qua kleur;). Ik heb dat meer bij deze vorm van kunst, ik zou iedere keer willen kijken, elke vierkante cm. en dan uitpluizen, hoe hij/zij dit heeft gedaan. Dat is voor mij nu een mooie puzzel.

Wikipedia:
Het hyperrealisme, ook wel fotorealisme of superrealisme genoemd, is een stroming in de schilderkunst uit de jaren 60 en 70 van de twintigste eeuw. In deze vorm van hedendaagse kunst wordt de werkelijkheid op een zo realistisch en neutraal mogelijke manier weergegeven. Meer……

January 9th, 2013

Schetsresultaten van gr 5/ van 2D naar 3D/ lesidee

De kinderen vonden het een geweldige ervaring, het rondje werd een echte bal. “Juf het lijkt wel of ik hem kan pakken”! Deze schets heb ik klassikaal stap voor stap met ze gemaakt, klik hier voor de les. Deel 2 van de les hebben is nog niet af, volgende keer maken ze deze af (de hand die gaat leven;).