Archive for March, 2013

March 29th, 2013

Jonty Hurwitz

Jonty Hurwitz:

March 26th, 2013

Animal/ kleibakje

March 25th, 2013

Sallie Wakley Sculpting A Hare

Paas-inspiratie;)

March 24th, 2013

speed painting

Agnes Cecile.

Waterverf, houtskool, acrylverf en pen op papier 45cm x 30cm.

March 22nd, 2013

Een gemakkelijk ‘tussendoor’ teken-lesidee!

Zomaar even lekker om te doen met je klas:

Koppelen aan droedel tekenen:

  • Laat kinderen op A4 formaat een ontwerp maken met potlood
  • de lijnen overtrekken met een zwarte fineliner
  • daarna kunnen zij dit inkleuren met kleurpotlood of stiften.

Koppelen aan Graffiti/ StreetArt :

  • het ontwerp met houtskool laten maken op A3 formaat of groter (heel licht schetsen)
  • de lijnen overtrekken met een dikke stift.
  • alles wat overblijft aan lijnen, uitgummen met kneedgum
  • lekker in laten kleuren met waterverf, plakkaat, soft pastel (goedkope variant is gekleurd schoolbordkrijt) of oliepastel (Wasco/ Panda) en natuurlijk is het prachtig om met acrylverf te werken.

Pas op als je het gaat inwassen met waterverf dan moet je natuurlijk wel watervaste stiften gebruiken, fineliners watervast bij de Hema 15 stuks voor €4,-. Werk je groter dan gebruik je dikke stiften, die voor het whiteboard zijn niet watervast!!

March 21st, 2013

Ouderen: Snoezelgang deel 1 & 2

De vraag was of ik met de bewoners en het personeel van de gesloten afdeling, een ‘snoezelgang’ wilde maken. Dat deed ik graag. De start (deel 1) was om samen met de bewoners op kleine doekjes te werken. De nadruk lag op textuur en structuur met voorwerpen die goed herkenbaar voor hen zijn. Oude theelepeltjes, spekkies (snoep;) schelpen, witte bonen en allerlei materialen die ik had gekregen zoals lapjes stof, oude sieraden (kralenkettingen). De doeken had ik al een kleurtje gegeven, deze kleuren komen op verschillende plekken terug in de gang. Dit was dus deel 1.

Dit is mijn moeder (95), zij is in 2013 overleden. Zij woonde op de afdeling omdat zij dement was geworden.

Deel 2 van de gang: nu is het personeel hard aan het werk om 3 panelen aan te kleden. Bord 1 is een opbergsysteem voor de stressballetjes en allerlei materiaal. Op plaat 2 is klittenband bevestigd, hier kunnen verschillende balletjes, knuffels op worden gehangen. Bord 3 wordt een soort puzzel van tasjes in de basisvormen. Deze 3 borden zijn bedoeld voor de dolende dementen, zo kunnen ze iets pakken en meenemen in een tasje of op hun rollator en weer omruilen als zij er genoeg van hebben. Het is sowieso erg kleurrijk en hangt tegenover deel 1 de voelwand.

Het lijkt me erg mooi om de gang af te maken met oud emaillen reclameborden in de trant van Sunlight zeep, Blueband en DE koffie. Deze zijn zeer herkenbaar en hebben reliëf dus ook goed voelbaar.

 

 

March 20th, 2013

Drawing the world of the Bartholomews

Dus je weet wat je kunt doen met oude atlassen en AK kaarten…….

Illustrator: Ed Fairburn.

March 19th, 2013

Anybody can do (3D) Street Art!!

Hier kun je goed zien hoe 3D StreetArt is opgebouwd…het gaat allemaal om het verdwijnpunt +(hulplijnen) en standpunt van de kijker…leuk om uit te proberen na wat lessen perspectief;)

Hieronder nog wat gemakkelijke voorbeelden wat je zou kunnen maken op het schoolplein met alle leerlingen. Bijvoorbeeld om een kunstproject te openen of juist als afsluiting. Mocht het resultaat erg mooi zijn, of je wilt gewoon permanent een mooi kunstwerk van alle leerlingen op het schoolplein, dan kun je het altijd nog overschilderen met betonverf, vraag hulpouders met bovenbouw- leerlingen dit te doen. Is natuurlijk nog veel leuker om het zelf te doen met je klas!

March 17th, 2013

Aboriginal Art/ lesidee

Zier er zo simpel uit maar het resultaat vind ik geweldig, kijk voor meer lesideeën over Aboriginals hier….

March 15th, 2013

Striptekenen met gr. 5 het vervolg.

Teken een grappig voorval uit je leven…wanneer heb je heel erg moeten lachen. Zet in korte zinnen dit verhaal op papier. Bedenk nu wat in het eerste plaatje en laatste komtt, zo zul je ook weten welke 2 plaatjes hiertussen moeten om de grap/ voorval te kunnen begrijpen. Zie uitleg van deze les hier


De kinderen die klaar zijn met hun tekeningen mogen nu met een fineliner (Hema 15 stuks €4,-), heb nog even de opdracht gegeven om de letters als blokletters te schrijven. Beetje slecht te lezen en de tekeningen worden nog verkleind.

De eerste heb ik verkleind, plaats 2 links boven en 1 rechtsboven en 3 onder 1 en 4 onder 2, komt gespiegeld uit de kopieer.  Als je ze op de glasplaat legt dan wordt het automatisch een A3 formaat en hoef  je alleen te verkleinen naar A4. de stiften zijn watervast dus zij kunnen nu met waterverf inschilderen/wassen. Laat nog wat illustraties uit boeken zien, dan zien ze ook dat je over de lijntjes mag met de verf, lekker losjes werken.