Archive for January, 2014

January 29th, 2014

Monoprint with Simon Ripley

Kijk hier voor eerdere post en hier voor zijn prachtige site, inspirerend!

January 28th, 2014

Lessen voor Kenia kunstproject/ RecycleArt.

Lekker bezig met de voorbereidingen voor het Kenia kunstproject. Heerlijk om de lessen te bedenken, materialen inkopen en klaarzetten. Nu even bezig geweest met harde kartonnen ringen, van verschillende lengtes (afvalmateriaal). Op de langere ringen heb ik Keniaanse/ Afrikaanse patronen (Video’s voor digibord: bogolan/ Afrikaanse patronen, Afrikaanse patronen/symbolen op textiel ) getekend en geschilderd daarna rijgen (voor het voorbeeld met wol, maar straks met elastiek) en klaar is een mooie ketting. Mooie les voor de MB.

Voor gr 7 heb ik iets anders bedacht, nu met de korte ringen gewerkt en even kijken welke lijm sterk genoeg is;). De mal was een groot bord maar om een mooie schaal te maken moet hij wel iets dieper en dan heb je ook heel veel ringen nodig. Groep 7 gaat hier mee aan de gang en zij maken er onderzetters van (dus stuk kleiner en minder ringen per kd;). Aan de ene kant is het bruin van het karton al heel erg mooi, dus je hoeft niet te per se schilderen (wel even lakken dan). Ik vind schilderen wel erg mooi, dat kan als geheel als de schaal in elkaar zit, gewoon door de schaal onder te dompelen in de verf of met een spuitbus (meer kosten en moet je buiten doen, is wel erg leuk voor kinderen). Kan natuurlijk ook gewoon met de kwast. Maar wat mij mooi lijkt is om de ringen afzonderlijk te schilderen en dan pas in elkaar zetten. Zodat er ook een patroon kan ontstaan als je ringen aan elkaar plakt tot een schaal (of onderzetter).

January 27th, 2014

Linocut with Simon Ripley

Handige tips van Simon Ripley, vooral het kopiëren op de juiste plek van je afdruk!!

January 26th, 2014

Wat kun je met je Rijksstudio? How To with RijksMuseum-studio?

Lijkt me geweldig om dit te gebruiken voor het onderwijs, het biedt heel veel mogelijkheden. Ik moet even de tijd nemen om dit eens goed te onderzoeken en uit te proberen. Mochten scholen ervaring hebben dan zou ik dat heel graag horen/zien. #inspiratie! Kijk hier voor eerdere Post over Rijksstudio en hier allerlei achtergrondinfo en lesideeën: ‘Oude Meesters’. (even doorscrollen want als eerste krijg je deze post op het blog te zien;)

Rijksstudio on your tablet

Rijksstudio Award – Make your own Masterpiece

January 25th, 2014

1. Kenia, teenslipper/ Kenya, flip-flops/Recycle Art

De kinderen mogen nu alvast beginnen, met het verzamelen van oude teenslippers, zodat we daar straks mooie kunstwerken van kunnen maken! Daar heb ik heel veel zin in!
Hieronder nog een filmpje maar deze krijg ik niet op mijn blog, dus even doorklikken.

The children can already begin with, collecting of old flip-flops, here under click fbelow tos see more art made of flip-flops.
NAIROBI, Kenya (AP) — The colorful handmade giraffes, elephants and warthogs made in a Nairobi workshop were once only dirty pieces of rubber cruising the Indian Ocean’s currents.

 

More Kenia/ More Kenya

January 21st, 2014

Avro kunststroom – Kinderen en CoBrA


Bij een kunstproject over CoBrA zou ik eerst heel veel kunst aan de kinderen laten zien, zodat zij een beeld krijgen van wat deze kunstenaars zoal maakten. Daarna of tijdens het project kun je dit filmpje laten zien. In deze video vertellen kinderen hoe zij de CoBrA kunst ervaren. Dit kan een mooie discussie opleveren met de groep (filosofie/ VTS). Benoem wat je ziet en voelt bij een bepaald schilderij, beeld, gedicht enz. Hoe zou jij dat gevoel kunnen laten zien? Wil je dan een soort beeld maken (aan welk materiaal denk je?) of wil je dit gevoel laten zien met een dans, gedicht, schilderij of animatie? Hoe klinkt de muziek hierbij (hard, zacht, snel, langzaam)? Of welke woorden komen bij je op (zonder echt te dichten)? Welke kleur en vorm hoort daarbij en hoe groot of klein moet dat zijn? Kinderen kunnen ook hun vorm vinden in Audio Visuele Vorming, een animatie maken i Pad/PC.

Naar mijn mening, zijn kinderen ‘out of the box’, zij kunnen vanuit zo’n prachtig perspectief kijken/voelen. Dat moeten zij vooral behouden, als leerkracht kun je handvatten geven, zodat zij leren hoe zij deze gevoelens/ervaringen vorm kunnen geven.

Opdracht:

  1. kijken naar heel veel kunst van de CoBrA groep, klik hier voor heel veel voorbeelden (categorie CoBrA)
  2. filosoferen hierover
  3. bedenken met welk materiaal/ techniek zij willen werken (individueel)
  4. kinderen werken aan hun kunstwerk (dans, gedicht, schilderij, beeld). Als dit moeilijk te regelen is ivm klassenmanagement dan kun je 3 of 4 lessen maken en elke les werken vanuit een andere discipline.

 

January 20th, 2014

De Geschiedenis Van CoBrA

In deze documentaire van Ole Roos uit 1975 komen de hoofdrolspelers van de CoBrA beweging aan het woord. Zij reconstrueren het ontstaan van deze kunstbeweging die in het naoorlogse Europa teruggrijpt naar het primitieve, het spontane en het kinderlijk eenvoudige.

We zien en horen Christian Dotremont, Asger Jorn, Constant, Pierre Alechinsky, Henry Heerup, Corneille, Carl-Henning Pedersen, Karel Appel, Egill Jacobsen

January 16th, 2014

Typografie van de Middeleeuwen/ Rijksmuseum

Middeleeuwse krabbels en krullen — Rijksmuseum workshop voor het primair onderwijs.
Leuk het sluit prima aan bij de eerdere posts over ‘De geschiedenis van Typografie’, ‘Spelen met letters‘ maar past ook bij het thema: Oude Meesters, VOC en de Middeleeuwen.

January 11th, 2014

Spelen met letters/typografie

Altijd gaaf om te spelen met letters, hieronder grappig en knap gedaan, vindingrijk. In een eerdere post zie je uitleg (filmpje) over geschiedenis/ ontstaan van Typografie, kijk hier.

Lesidee: laat kinderen een mooi woord bedenken met lettertype en vormgeving. je kunst het koppelen aan reclame, logo’s, poezie, animatie (AVV) grafisch vormgeven enz. Hier een post: Wat is een grafisch vormgever.

January 10th, 2014

De geschiedenis van Typografie

Wikipedia:
Typografie, van het Griekse τύπος (tupos: slag, vorm, afdruk) en γράφειν (grafein: schrijven), is de kunst van het vormgeven, zetten en drukken van tekst, zowel voor functionele als esthetische doeleinden. Meer….

Hieronder is nog een heel mooi filmpje van IDFA, prachtig gemaakt, ik krijg hem alleen niet op mijn site dus even doorklikken voor meer achtergrond info en het filmpje zelf;)
“Gothic, Garamond, Futura, Helvetica, Comic Sans. Lettertypes waar sommige mensen van gruwen, en anderen immens van houden. In deze app, een verrassende combinatie van videogame en boek, reist de speler door de veelzijdige geschiedenis van de typografie. Deze vindt zijn oorsprong in de grottekeningen in Afrika, de hiërogliefen van Egypte en het Chinese tekenschrift, meer…..