Archive for November, 2014

November 28th, 2014

Kerstmis & Klei/ Christmas & Clay (2)

Op de Driessenschool in Groot Schermer is De KunstKoets alvast begonnen met lessen voor de kerst. Klei heeft een lange droogtijd van ongeveer 2 weken, daarna kan het de oven in. De kinderen gaan hun kunstwerk ook nog mooi afwerken met verf of glazuur.

Met De KunstKoets ga ik langs verschillende scholen om Beeldende Vorming (BeVo) te geven. Juist door de krimp heeft mijn bestuur ervoor gekozen om mij breder in te zetten, dus niet meer werkzaam aan één school (dan ben ik deels groepsleerkracht, deels vakdocent BeVO en ICC’er) , maar bovenschools voor alle scholen van de ISOB. Ik kan mij helemaal focussen, op mijn lievelingsvak en dat is Kunsteducatie (BeVo en ICC’er).  Scholen vragen aan en ik mag mij heerlijk uitleven;). Modern management, mensen in hun kracht zetten. Wat ik heel erg belangrijk vind is de leerlijn voor het PO. Door de komst van de cultuurcoach is daar heel weinig van overgebleven, dit hoor ik van heel veel schoolleiders, leerkrachten. Het is hap-snap-werk geworden. Ik wil de kinderen een goede opbouw geven zodat zij in groep 8 een complexe opdracht vorm kunnen geven en zelf kunnen kiezen welke materialen en technieken zij daarvoor willen gebruiken. Meer kerst……

Cristmas, clay lessons for children 4-12 years, at school.

November 26th, 2014

Kerstmis & Klei/ Christmas & Clay

De KunstKoets is van de Lucebertschool (Lucebertproject) vertrokken en aangekomen bij de W.J. Driessenschool in Grootschermer. De KunstKoets blijft hier tot de kerstvakantie. Alle groepen maken een werkstuk van klei, volgens de leerlijn voor het PO. Tijdens het drogen van de klei, werken de kinderen aan een afdruktechniek (leerlijn PO). Ontwerpen en dan mooie afdrukken maken. Dat is altijd zo leuk om te zien hoe kinderen op hun afdruk reageren. Verwonderd, blij en altijd een succeservaring voor het kind!  Meer kerst….

Cristmas, clay lessons for children 4-12 years, at school.

November 17th, 2014

Opening expositie Lucebert in museum Kranenburgh

Gisteren wat ik bij de opening van de expositie: Lucebert thuis in Bergen. Na heel veel lezen over Lucebert, filmpjes bekeken zag ik nu heel veel van zijn werk in dit museum. Fleurige schilderijen met prachtige kleurencombinaties, dan moet je weten dat Lucebert kleurenblind was;).

Hier een kijkje in zijn nagebouwde atelier. Daar zat Han Bennink de jazzdrummer, percussionist, beeldend kunstenaar en vriend Lucebert.

Met De KunstKoets heb ik 10 weken gewerkt aan het kunstproject Lucebert, voor de Lucebertschool in Bergen. Meer Lucebert….

November 16th, 2014

Lucebert: het 99- luik is af

Het 99- luik is gemaakt door alle kinderen van de Lucebertschool. Zij hebben kennis gemaakt met het abstract expressionisme en vanuit deze kunststroming hebben zij gewerkt. Met de hele groep het ontwerp maken, op het doek schetsen en dan heerlijk schilderen. Als alles geschilderd is werk ik het af, zodat het een geheel wordt. De architectuur en inrichting van deze school is zeer modern en de gekleurde muren zijn perfect voor dit 99-luik. Vanaf maandag te zien op school met nog meer prachtige kunstwerken.
Meer over De KunstKoets en dit Lucebertproject………

November 15th, 2014

Expo van Lucebert schoolproject.

Het Lucebert Kunstproject aan de Lucebertschool is af. De Kinderen hebben 10 weken met De KunstKoets, hard gewerkt aan hun prachtige kunstwerken. Alle kinderen hebben aan een klei/keramiek- en een teken/schildersopdracht gewerkt. Het werk is te zien op twee locaties, deels te zien in de bibliotheek van Bergen NH,van 15/11-2/12 . Op de Lucebertschool is ook een expositie, hier kunt u kijken van 17/11-2/12, onder schooltijden.

Met De KunstKoets rijd ik langs meerdere scholen. Dit was dus het Lucebertproject waar ik vanaf juni aan heb gewerkt. Het opzetten van een schoolbreed project vergt veel tijd. Ik stileer de lessen naar het ‘Klokhuis-niveau’. Wat De KunstKoets uniek maakt is dat er wordt gewerkt vanuit het kind en het onderwijs. Lessen/ thema’s moeten aantrekkelijk en uitdagend zijn. Passend bij de belevingswereld van het kind en deze tijd.  Met dit in mijn achterhoofd probeer ik dit om te zetten naar lessen Beeldende Vorming( BeVo), waarbij ik werk volgens de leerlijn PO. De |leerlijn voor BeVo vind ik op dit moment een groot gemis op basisscholen. ‘Cito<>Picasso’. Kennis is belangrijk, handvatten bieden om hun creativiteit vorm te geven zijn net zo belangrijk.

BeVo is niet perse een opstap naar een kunstenaars carrière, het is belangrijk dat kinderen probleemoplossend kunnen werken. Dat zij zich kunnen inleven in een ander (wat bedoelde de kunstenaar met zijn werk). Exposeren maakt je kwetsbaar, dat is eng. Kinderen die vaker exposeren gaan ook heel anders naar een museum, hebben meer respect voor het werk van de kunstenaar. Kennismaken met allerlei kunstenaars en kunststroming, cultureel erfgoed enz. Creatief kunnen denken is een groot talent, geeft zelfvertrouwen, zelfrespect, een bankdirecteur moet ook heel creatief kunnen denken. Maakt je flexibel, lijkt mij een belangrijke eigenschap voor de rest van je leven!

Meer Lucebert……….