Archive for January, 2015

January 31st, 2015

Gr 7 & 8: Stencilling en Jopie Huisman

Heerlijk gewerkt met de bovenbouw van Basisschool Boswaid uit Egmond. Nu is het afdruktechniek en het thema is nog steeds Jopie Huisman. Achtergrond voor hun schilderij opgezet, stencilling. Ze vonden het supergaaf en wilden dit heel graag leren want als je dit kunt, dan kan je ook graffiti spuiten;). Het mooie voor de kinderen is dat het altijd lukt! Meer Jopie Huisman…...

January 28th, 2015

Gr. 1/2 Kleding aan de waslijn/klei Jopie Huisman

Geïnspireerd door het mooie schilderij van Jopie Huisman: ‘Roodbaaien hemd’ (1975 olieverf op linnen), hebben de kleuters zelf een mooi kledingstuk gemaakt. Met klei kun je eindeloos spelen en dat hebben zij dan ook gedaan. Voor de een werd het een overhemd, veel meisjes kozen voor een jurk en natuurlijk was het t-shirt ook heel populair. De kledingstukken werden op tegels geplakt, voorzien van naam, waslijn en natuurlijk de wasknijpers. De kinderen waren ontzettend trots op hun kunstwerk. Meer Jopie Huisman…...

January 25th, 2015

Zoeken naar Lucebert/ AVRO

Mooie video met heel veel info over het leven en werk van Lucebert.
Meer Lucebert……

January 24th, 2015

Groepen 7/8: Jeans van klei/ Jopie Huisman

De kinderen bekeken de filmpjes over de geschiedenis van de spijkerbroek en hoe de broek in elkaar wordt gezet. Ze vonden het geweldig interessant om te zien hoe een spijkerbroek/jeans in elkaar zit (wordt gezet). Hele leuke les met enthousiaste leerlingen, elk kind maakte zijn/haar eigen jeans. Opmerkingen van: oh, ja zo is hij net echt’, ‘ik wist niet dat er zoveel stiksels op zaten’. Het is echt heel fijn om de tijd te hebben, om samen met de kinderen een broek te bestuderen, zien dat het om geweven stof gaat en goed kunnen voelen hoe je met klei kunt werken. Meer Jopie Huisman…...

January 23rd, 2015

Groep 3 maakt een monotype achtergrond/ Jopie Huisman

De kinderen van gr 3 hebben als subthema: vervoer. Vorige week hebben zij de handkar van Jopie Huisman van klei gemaakt en nu gaan we over naar een afdruktechniek (volgens de leerlijn). De kinderen maken een straat met huizen en oude auto’s, de groepsleerkracht legt de link tussen de handkar en de opkomst van de auto.

Kinderen ervaren het afdrukken bijna altijd als toveren, het kan bijna nooit misgaan. Deze lessen geven altijd verwondering en een succeservaring voor het kind en dat vind ik naast het leren van technieken, werken met materialen en verdiepen in het werk van een kunstenaar, net zo belangrijk! Meer Jopie Huisman…...

January 22nd, 2015

Gr 5: ‘Hoeden”van Jopie Huisman/ Klei

Groep 5 van basisschool De Boswaid, is ook druk bezig met het werk van Jopie Huisman. Zij hebben kennisgemaakt met  Jopie dmv. achtergrondinfo over wie hij was, voddenboer en schilder (realistisch) en hoe hij leefde. Zijn schilderij ”Hoeden” (1978) was de inspiratiebron voor deze les. De kinderen hebben verschillende soorten hoeden bekeken (leuk filmpje over hoeden in Parijs). Daarna mochten zij kiezen wat voor een hoed of pet zij wilden maken. Het werden veel petten, dat was zeer herkenbaar. Na het drogen en bakken worden ze beschilderd met acrylverf. Meer Jopie Huisman…...

Jopie Huisman werkt drie maanden aan “De Hoeden”.

January 20th, 2015

Jopie Huisman en een handkar van klei/OB

De kinderen hebben na het zien van de filmpjes over Jopie Huisman de voddenboer (en straatventers) nu zelf een handkar gemaakt. De kinderen hebben keihard gewerkt en als zij tijd over hadden mochten zij vodden, voor in de kar maken. Wat zit er in de kar van een voddenboer, jute zakken met oude kleding maar ook losse kledingstukken. Meer Jopie Huisman…...

January 15th, 2015

Installatie met 140 kinderen van de Montessorischool.(3)

De installatie hangt in de Montessorischool in Castricum, 145 dozen in de kleuren van het logo van de school. In de doos zit een briefje, daarop staat wat hun droom voor de toekomst is en wat zij later willen worden. Het was heel gaaf om te maken met enthousiaste kinderen, voor mij was het de eerste keer dat ik in een Montessorischool werkte. Wat mij heel erg opvalt is dat de kinderen erg sociaal, leergierig en zeer betrokken zijn. Hulp kon ik iedere keer krijgen van de BB kinderen, ook al was dat soms voor een pittige geduld-klus. Zij voelen zich verantwoordelijk want het is hun kunstwerk dus willen ze meehelpen.
Mooie ervaring! Voor deel 1&2 van de installatie kijk hier….

Patronen uit de 70′s (school bestaat 40 jaar dus de kinderen hebben zich verdiept in 1975, mode, patronen, vervoer, techniek, ‘Ren je rot’ gekeken en zelf naspelen). Daarna de dozen aan elkaar rijgen.

Buiten in de storm nog een deel van het logo met een sjabloon op de ‘kralen’ gezet, maar dan wel heel gaaf met een spuitbus. Van Amsterdam/ Talens heeft nu spuitbussen op acrylbasis dus zonder chemische bestanddelen. Bij het spuiten komt er wel altijd fijnstof vrij dus daarom toch beter even buiten werken (goed geventileerde ruimte kan ook). De BB mocht het graffiti- werk uitvoeren en dat vinden alle kinderen super om te doen.

 

January 12th, 2015

Installatie met 140 kinderen van de Montessorischool.(2)

Over de helft met de kralenketting van dozen, moet allemaal nog op goede volgorde worden gezet. De kleur geel is klaar, alleen maar rood was op de helft dus nu rood langzaamaan mengen met blauw….spannend of ik goed uitkom;) Volgende week mogen de bovenbouw kinderen nog één keer met een andere sjabloon de dozen afwerken. Dat wordt gedaan met een ander deel van het logo, op de onderkant van de doos/kraal. Daar verheugen zij zich nu al op want dat gaat met spuitbussen. Daarna alleen nog even rijgen en ophangen door de gangen, ruim 60m. Gelukkig krijg ik hulp van een handige conciërge! Voor deel 1 van de installatie klik hier……

 

January 7th, 2015

Installatie met 140 kinderen van de Montessorischool.

De Montessorischool in Castricum bestaat 40 jaar en daarom is het feest. Met De KunstKoets ben ik gevraagd om met alle leerlingen iets feestelijks te maken. Iets wat het hele verdere schooljaar blijft staan/hangen en waardoor direct te zien en te voelen is dat dit een speciaal jaar is. Alle leerlingen beschilderen een doosje in de kleuren van het logo van de school.

Een pittige uitdaging voor mij om in 140 stappen van geel > rood > blauw te mengen. Op de doos schilderen de kinderen hun naam en plakken zij het getal ’40′ (hebben ze in de klas met hun lk gemaakt). Maar voordat zij de doos dicht doen, stoppen zij hun werkblad over hun toekomst in de doos. Heel grappig wat daar allemaal uitkomt. Ik heb nu alleen nog maar met OB/ kleuters gewerkt.

Vraag: Wat wil je later worden? Antw: een boom. Prachtig hoe kinderen de wereld zien;) Natuurlijk heel veel prinsesjes, één kleuter wil niet alleen prinses worden maar wil dan ook wel een koning zoeken want dan kan zij koningin worden (oorzaak, gevolg;)!

Dit is het begin van de ketting met kralen, de kralen zijn de dozen en we gaan nog lekker even een paar dagen verder schilderen. Daarna mag de BB de afwerking doen met een spuitbus/ stencilling/ graffiti. Dit vinden alle kinderen altijd erg stoer om te doen. Volgende week wordt de ketting met kralen door de 60m lange gang, opgehangen in de school.