Archive for April, 2015

April 26th, 2015

Hand van klei/ Sculpting The Hand

Ik ga de komende tijd werken op de Montessori school in Castricum. De school bestaat 40 jaar en daar horen feestelijke zaken bij. In het begin van dit schooljaar heb ik daarom met alle kinderen een installatie gemaakt. De slinger van 145 dozen hangt nog steeds in de gangen en de kinderen krijgen hun doos aan het eind van dit schooljaar mee naar huis.

De kinderen krijgen nog een cadeau/aandenken mee naar huis. Dit worden handen van klei op verschillende manieren vorm gegeven. Moeilijkste is dat ik iets ga ombuigen naar het niveau van de kinderen, maar technisch wel moet werken. Ik wil geen ontplofte handen uit de oven halen;). Daar moet ik even wat handige oplossingen voor bedenken. Altijd een mooie uitdaging.

Hieronder een prachtig filmpje van Philippe Faraut: het boetseren van de hand, uiteraard te moeilijk voor het basisonderwijs maar zeer leerzaam en inspirerend.

April 24th, 2015

Gr 3/4: Bloembollenvelden en perspectief

De werkstukken zijn af en worden nu tentoongesteld in de Van Reenenschool. In de eerste les hebben de kinderen van groep 3 en 4 de bloembollenvelden geschetst (1-puntsperspectief) en daarna geschilderd, zie oudere post…. Deze opdracht heb ik gemaakt bij het project: ‘Bergen’, cultureel erfgoed. Bergen het mooie kunstenaarsdorp heeft een prachtige unieke natuur. Oude hoge duinen die de polder raken. Bloembollenvelden met op de achtergrond het mooie duingebied.Dit is ook een inspiratiebron geweest voor de ‘Bergense School’.

Perspectief maken met hulplijnen (verkorting), met kleur en natuurlijk, ver en dichtbij (klein en groot). Gisteren mochten zij de finishing touch geven. Grote tulpen stempelen die helemaal vooraan staan en daarachter wordt het een zee van gemengde kleuren. Het plezier van de kinderen is geweldig om te zien. De verbazing dat zij diepte kunnen maken is zo’n eye opener. Ik kan alleen maar hopen dat zij daar de nog veel plezier aan mogen beleven.

Het idee van stempelen met een vork zag ik op deze site.

April 6th, 2015

Eindresultaten:Zuid-Korea/ De Rijp

Hier een klein overzicht van het project: Zuid-Korea/ De Rijp voor Obs Vinckhuysen. Voor De Rijp is dit Cultureel erfgoed, omdat één van de ontdekkers van Zuid-Korea uit De Rijp kwam. Verschillende disciplines kwamen aan bod. Dans, muziek, sport, koken en beeldende vorming. Dat laatste is mijn vak dus ik mocht mij heerlijk uitleven. De kleuters hebben gewerkt aan ritme en herhaling in muziek maar ook bij mij, met patronen. Het voorbeeld van een Hanbok (Z-Koreaanse kimono) stond al op school geëtaleerd (te leen van Het Houten Huis museum/ De Rijp). Hier zie je de les…..

Deksels werden beschilderd met mooie Koreaanse patronen en natuurlijk de eetstokjes (gedoopt in verf).

De groepen 3 en 4 hebben serviesgoed van klei gemaakt, zoals schaaltjes, borden, bakjes en onderleggers voor de eetstokjes. Foto’s van de les kun je hier bekijken…..

De groepen 5 en 6 hebben zich verdiept in het Boeddhisme, kijk hier voor de les…. De Boeddha’s van klei met in hun handen een wierookstokje, zaten nu voor hun tempel. De manager van AH was zo aardig om heel veel paprikadozen voor mij te verzamelen. De wand van dozen zag er gaaf en vrolijk uit. Versiering met crepepapier zijn de lampionnen van het lichtfeest (geboortedag Boeddha).

Het prachtige standbeeld van de groepen 7 en 8 stond in een eerdere post. Meer over dit project…..