Archive for April, 2015

April 26th, 2015

Hand van klei/ Sculpting The Hand

Ik ga de komende tijd werken op de Montessori school in Castricum. De school bestaat 40 jaar en daar horen feestelijke zaken bij. In het begin van dit schooljaar heb ik daarom met alle kinderen een installatie gemaakt. De slinger van 145 dozen hangt nog steeds in de gangen en de kinderen krijgen hun doos aan het eind van dit schooljaar mee naar huis.

De kinderen krijgen nog een cadeau/aandenken mee naar huis. Dit worden handen van klei op verschillende manieren vorm gegeven. Moeilijkste is dat ik iets ga ombuigen naar het niveau van de kinderen, maar technisch wel moet werken. Ik wil geen ontplofte handen uit de oven halen;). Daar moet ik even wat handige oplossingen voor bedenken. Altijd een mooie uitdaging.

Hieronder een prachtig filmpje van Philippe Faraut: het boetseren van de hand, uiteraard te moeilijk voor het basisonderwijs maar zeer leerzaam en inspirerend.

April 24th, 2015

Gr 3/4: Bloembollenvelden en perspectief

De werkstukken zijn af en worden nu tentoongesteld in de Van Reenenschool. In de eerste les hebben de kinderen van groep 3 en 4 de bloembollenvelden geschetst (1-puntsperspectief) en daarna geschilderd, zie oudere post…. Deze opdracht heb ik gemaakt bij het project: ‘Bergen’, cultureel erfgoed. Bergen het mooie kunstenaarsdorp heeft een prachtige unieke natuur. Oude hoge duinen die de polder raken. Bloembollenvelden met op de achtergrond het mooie duingebied.Dit is ook een inspiratiebron geweest voor de ‘Bergense School’.

Perspectief maken met hulplijnen (verkorting), met kleur en natuurlijk, ver en dichtbij (klein en groot). Gisteren mochten zij de finishing touch geven. Grote tulpen stempelen die helemaal vooraan staan en daarachter wordt het een zee van gemengde kleuren. Het plezier van de kinderen is geweldig om te zien. De verbazing dat zij diepte kunnen maken is zo’n eye opener. Ik kan alleen maar hopen dat zij daar de nog veel plezier aan mogen beleven.

Het idee van stempelen met een vork zag ik op deze site.

April 22nd, 2015

Moederdag/ Vaderdag: spaarpot van PETfles

Grappig en snel resultaat, een spaarpot van een plastic flesje (of literfles). Ik vond dit leuke varkentje op deze site maar daar zie je alleen de foto hieronder. Schooltv, heeft dit filmpje van een PETfles-spaarvarken het kan je inspiratie bieden, maar ik werk liever met verf;) Hieronder mijn lesidee.

  1. Les 1: snij de grote fles doormidden en schuif de twee delen in elkaar om te verkorten, bij een klein flesje is dit niet nodig. Voordeel van de grote fles is dat hij ronder van vorm is dus meer op het lijf van een varken zal lijken.
  2. Doe wat verdunde acrylverf in de fles (ongeveer een bodem van 2 cm) fles goed dicht draaien en schudden. Wil je kinderen het mengen laten ervaren, dan werken zij met rood en wit (leren doseren met kleuren). Klaar met schudden, schenk restant uit de fles en laat de fles liggend drogen zonder dop. Na een paar uur kunnen zij verder werken, acrylverf droogt snel.
  3. les 2: nu maken zij de ogen (plakkertjes of zelf tekenen) en de neus. Misschien nog een leuke tekst voor mama of papa en het spaardoel. Tijdens de les snijdt de leerkracht de geldgleuf. Als laatste de pootjes, plak 4 doppen vast. Daarna op zijn pootjes zetten, zo blijven de pootjes goed op hun plek tijdens het drogen.

Variaties: varken in graffiti stijl of met een CoBrA huid enz. Meer Moederdag kijk hier… Meer Vaderdag…

April 19th, 2015

Moederdag/Vaderdag: spaarpot knutselen

Spaarpoten: het voorbeeld hieronder kan gemaakt worden van een leeg melkpak, beplakken of beschilderen en het cadeautje voor mama of papa is klaar.

Bron

  • Snij een stuk van de bovenkant af en zodat het pak meer de vorm van een huis krijgt. Plak daarna met tape de bovenkant aan de onderkant vast.
  • Beplak de buitenkant met 1 laagje papier en flink wat lijm (kleuterlijm). Het lijkt dan op een dun laagje papier mache. Ideetjes om mee te beplakken: foto’s uit tijdschriften waar mama of papa voor wil sparen. Oud behang of oude kranten (tekst) en daaroverheen  tekenen of schilderen van bv raampjes of met grotere letters (graffiti) met stift. lijkt mij ook gaaf, om na het beplakken met krantenpapier de raampjes, deuren of hele vlakken van het huis te schilderen met schoolbordverf. Mama of papa zet het spaardoel hierop met krijt. Maak het cadeau vooral persoonlijk. Meer Moederdag kijk hier… Meer Vaderdag…
April 18th, 2015

Moederdag: Persoonlijke verjaardagskalender

Bron..

De verjaardagskalender voor Moederdag uitprinten en persoonlijk maken:

  1. Niet de pagina van de maanden aan elkaar vast op een stevig stuk karton. Karton iets groter dan de pagina’s. De ruimte (eventueel met een kader) die bv aan de bovenkant van het karton over is, kan gebruikt worden voor, een foto van het kind of een tekening enz.
  2. Eerst het stuk karton schilderen en/of decoreren met feestelijk zaken. Dit kan: illustratief met een fine liner, stempels van aardappels, graffiti met stift enz. Wat hoort bij ‘feest voor mama’? Taart, slingers, snoep, bloemen, cadeautjes enz
  3. De pagina’s uitprinten en en verkleinen, uitsnijden en in kleur kopiëren, zo creëer je een witte ruimte op de pagina’s zelf en heb je geen karton nodig.

Ik gebruik het kader, nadat de kinderen het karton hebben geschilderd, voor een mooie foto. De kinderen hebben zichzelf met bloemen gefotografeerd en ik bewerk ze nog iets voordat ik ze in kleur print,zie het voorbeeld boven. Meer Moederdag kijk hier… Meer Vaderdag…

Verjaardagskalender/ blauw

Verjaardagskalender/ roze

Verjaardagskalender/ lila

Verjaardagskalender/groen

April 15th, 2015

Moederdag: rekje van oud bestek #knutselen

Vraag bij de bouwmarkt of je in de zaag-afvalbak mag kijken voor school. Neem wat restanten van planken mee van 10-20 cm hoog en min 30 cm breed. Als je het goed aanpakt, willen ze de grotere stukken ook nog wel gratis door de zaagmachine halen;)

  • Kinderen schilderen de planken met acrylverf of restanten muurverf.
  • buigen met tang of met de hand, nog echter is, leg het te buigen deel om een stok (bezem) en sla het bestek rond. De stok is dan de mal. Aan te bevelen bij CITO-stress!

Bevestigen:

  • met spijkers (eerst gaatjes boren met ijzerboortje (hulpvader/opa?)) vinden de meeste kinderen geweldig om even lekker te timmeren.
  • met kit, Bisonkit tranparant uit een tube (€7,-). Eén dotje per lepel of vork is genoeg, dus met 1 á 2 tubes moet dat lukken voor één klas. Denk ook aan theelepels en gebakvorkjes.

Als handdoekenrek, sleutelrekje of voor de sieraden van mama. Meer Moederdag kijk hier… Meer Vaderdag…

April 6th, 2015

Eindresultaten:Zuid-Korea/ De Rijp

Hier een klein overzicht van het project: Zuid-Korea/ De Rijp voor Obs Vinckhuysen. Voor De Rijp is dit Cultureel erfgoed, omdat één van de ontdekkers van Zuid-Korea uit De Rijp kwam. Verschillende disciplines kwamen aan bod. Dans, muziek, sport, koken en beeldende vorming. Dat laatste is mijn vak dus ik mocht mij heerlijk uitleven. De kleuters hebben gewerkt aan ritme en herhaling in muziek maar ook bij mij, met patronen. Het voorbeeld van een Hanbok (Z-Koreaanse kimono) stond al op school geëtaleerd (te leen van Het Houten Huis museum/ De Rijp). Hier zie je de les…..

Deksels werden beschilderd met mooie Koreaanse patronen en natuurlijk de eetstokjes (gedoopt in verf).

De groepen 3 en 4 hebben serviesgoed van klei gemaakt, zoals schaaltjes, borden, bakjes en onderleggers voor de eetstokjes. Foto’s van de les kun je hier bekijken…..

De groepen 5 en 6 hebben zich verdiept in het Boeddhisme, kijk hier voor de les…. De Boeddha’s van klei met in hun handen een wierookstokje, zaten nu voor hun tempel. De manager van AH was zo aardig om heel veel paprikadozen voor mij te verzamelen. De wand van dozen zag er gaaf en vrolijk uit. Versiering met crepepapier zijn de lampionnen van het lichtfeest (geboortedag Boeddha).

Het prachtige standbeeld van de groepen 7 en 8 stond in een eerdere post. Meer over dit project…..