Archive for May, 2015

May 29th, 2015

Cambodja: gr 5 schildert op doek.

Dit is één kunstwerk van gr 5 voor het Cambodja project. De kinderen hebben samen een echt schilderij gemaakt. Het doek is 1x1m en stond op een echte schildersezel. Lekker groot werken en je fantasie laten gaan. De opdracht was om goed naar de vorm van een gekko te kijken en deze met heel veel fantasie op het doek te zetten.

Ik werk met glitterlijm het schilderij af. Het doek is klaar voor de expositie en de veiling.

Alle doeken werden tentoongesteld in winkels en horeca gelegenheden van Bergen. Meer Cambodja…

May 27th, 2015

Gr 1/2: handen van klei #Vaderdag

De KunstKoets staat geparkeerd vóór de Montessorischool in Castricum en alle kinderen werken aan hun cadeautje. Zij krijgen een aandenken voor het 40 jarig bestaan van de school. Hier zie je de les voor de BB en hier de les van de MB. De symboliek van de handen en taal (vakintegratie) heb ik voor de hele school gebruikt. Met de kleuters & peuters heb ik besproken waarom handen belangrijk zijn, wat doe je allemaal met je handen? Hoeveel vingers heb je? Hoe heten je vingers?

Dan nog even het versje van Duimelot:
Naar bed, naar bed, zei Duimelot.
Eerst nog wat eten, zei Likkepot.
Waar kan ik dat vinden? zei Lange Jan.
In grootmoeders kastje, zei Ringeling.
Dat zal ik verklappen, zei ‘t Kleine Ding.

Deze handjes zijn ook gaaf voor Vaderdag of Moederdag. Het werkt heel simpel.

  1. Klei goed kneden, lucht moet eruit!
  2. Met stokken rollen de kinderen een plaat van ongeveer 1 cm dik (zo dik als hun vinger) liever te dik dan te dun.
  3. De kinderen beginnen met stempelen (oude schoolstempels). Voor of na het aftekenen en uitsnijden kunnen de kinderen alvast beginnen zo hoeven zij niet op elkaar te wachten).
  4. De leerkracht of hulpouder tekent met een satéstokje hun hand op de plaat klei af (sommige kleuters hebben dit zelf gedaan).
  5. De  leerkracht of hulpouder snijdt de hand uit.
  6. Scheurtjes dichtsmeren en gaatje maken voor het lintje
  7. Kinderen stempelen hun naam op de hand (let op de richting ivm ophangen)

De letter-stempels zijn van de Hema en zoals je hieronder in mijn voorbeeld ziet staat mijn naam op zijn kop als de hand ophangt;). Dit is nu het fijne van een voorbeeld maken, even alles uitproberen en altijd een lesformulier. De handen laat ik 2 weken drogen en daarna bak ik ze in een kleioven. In de laatste les schilderen de kinderen hun handen. Ik doe er een mooi lintje of touwtje door (wat ik nog op voorraad heb) en hun aandenken aan het 40 jarig bestaan van de school is klaar. Meer Vaderdag/More Fathersday…

Nog een versje over de hand en vingers:
Duimelot is in het water gevallen
Likkepot heeft hem eruit gehaald
Lange Jan heeft hem thuis gebracht
Ringeling heeft hem in bed gelegd’t
Kleine Ding heeft alles tegen moeder gezegd
In deze video zie je hoe je een plaat van klei rolt. Met OB doe ik dit nooit, naar mijn mening is dit te ingewikkeld voor ze. Voor MB en BB is dit wel geschikt als je heel strak wilt werken.

 

May 24th, 2015

Men & Food 5 is af! #oilpainting

Men 5 & Food 2015 Oilpainting/ 80×100 + 80×20

Meer van mijn werk….

May 22nd, 2015

MB: Klei & taal, handen & symboliek. @Montessori

Met De KunstKoets werk ik een aantal weken op de Montessorischool in Castricum (zie eerdere post). De school viert haar 40 jarig jubileum en de kinderen krijgen/maken een cadeautje als aandenken. De symboliek van ‘de hand’, gebruik ik voor alle groepen en zij geven dit vorm met klei (techniek, materiaal, leerijn). In januari hebben de kinderen met mij een installatie van dozen gemaakt.

Tijdens de introductie van deze les hebben we het over de symboliek van de handen gehad. Concreet: wat kan jij met jouw handen uitdrukken. Abstract: wat betekenen de handen in onze taal, denk aan gezegden en spreekwoorden. Ik geef een voorbeeld en daarna zijn, zij aan de beurt. Dan komen er aardig wat langs. We beginnen met makkelijke die ook uit te beelden zijn. Handen als metafoor is voor sommige kinderen nog erg lastig en het verschil in de MB is ook groot, gr 5 kan al iets abstracter denken dan een kind van gr 3. De leukste reactie: ‘Hij zit met zijn handen in het haar’: antw kind: ‘Hij heeft jeuk op zijn hoofd’. Het was super om te maken met de kinderen de MB is bijna klaar.

  • Veel handen maken licht werk.
  • De handen uit de mouwen steken.
  • Met de handen in de schoot zitten (luieren).
  • Hij zit met zijn handen in het haar.
  • Hij komt handen te kort.
  • Hij mag zijn handen wel dichtknijpen.
  • Met beide handen toegrijpen/aanpakken.

Filmpje voor het digibord, hier kunnen de kinderen zien hoe een kunstenaar een hand boetseert.

Na het drogen worden de bakjes gebakken en geschilderd met acrylverf. Het leek mij een mooi aandenken, sowieso omdat het je eigen handen zijn en omdat het bakje echt gebruikt kan worden. Volgens de kinderen voor:  sleutels, geld, oorbellen, kettingen, oordopjes enz. Toegepaste kunst;) Meer Over dit project, kijk hier… Uiteraard kun je deze bakjes van handen heel goed inzetten voor Moederdag/ Vaderdag! Meer Vaderdag/More Fathersday…

May 19th, 2015

Cambodja: gr 3 schildert op doek.

Dit is één kunstwerk van gr 3 voor het Cambodja project. De kinderen hebben samen een echt schilderij gemaakt. Het doek is 1x1m en stond op een echte schildersezel. Lekker groot werken en je fantasie laten gaan. De opdracht was om goed naar de vormen van vissen te kijken en deze met heel veel fantasie op het doek te zetten.

Eerst de achtergrond met een mooie turquoise kleur, de eerste 3 kinderen starten, daarna nemen 3 andere kinderen het over.

De achtergrond is af en nu vissen schetsen, wie durft te beginnen. Daarna worden de vissen in vrolijke kleuren geschilderd. Ik geef de kinderen altijd de vrijheid om veel te experimenteren. Voelen hoe het is om dik of dun met verf te werken, verschillende penselen/rollers en het mengen van de kleuren.

Als laatste wat stippen als luchtbellen en gewoon omdat het mooi staat;). Ik trek nog wat zwarte lijnen en werk met glitterlijm het schilderij af. Het doek is af voor de veiling, de opbrengst was voor een weeshuis in Cambodja. De kinderen waren super trots op hun doek en wat zij ook heel gaaf vonden is het werken op een ezel. Dan ben je een echte kunstenaar! Meer Cambodja…

May 15th, 2015

Gr 1/2: Engelse drop vilten voor Moederdag (2).

De kleuters hebben dit jaar een mooie ketting voor mama gemaakt van Engelse drop. In een oudere post zie je wat meer info over deze les. Een paar jaar geleden gaf ik deze les binnen het thema: ‘Voeding’. Dit jaar paste deze les perfect bij het voorjaar & Pasen, schapen, lammetjes en hun wol. De groepsleerkracht had daar al uitgebreid aandacht aan besteed. Ik sloot daarop aan, door te vertellen dat wol na het scheren wordt gewassen en gekleurd. Ingewikkelder hoeft niet voor de kleuters.

Natuurlijk heb ik prachtige felle kleurtjes wol ingekocht en daar wordt eerst naar gekeken en vooral gevoeld. Hoe zacht is dat, kinderen houden dit tegen hun gezicht alsof het een knuffeldier is. Tja en dan de kleuren kiezen, dat is nog best een moeilijke klus, zoveel mooie kleuren en je kunt er maar een paar in je ketting verwerken. Dus dan help ik ze door te zeggen dat ze aan mama’s lievelingskleuren moeten denken, waar wordt mama blij van denk je?

De schaal met Engelse drop op tafel geeft inspiratie, het ene kind maakt fantasie drop en de ander wil zo realistisch mogelijk werken. Uiteraard bespreken en benoemen we de vormen van de dropjes en als zij  klaar zijn, mogen zij er er eentje opeten. De broertjes en zusjes in de 2 kleuterklassen werkten samen met het vilten, hun mama kreeg niet alleen een ketting maar ook een armband van Engelse drop.

 

May 13th, 2015

Gr 3: Tulpen en fotografie #2Luik

Het project (cultureel erfgoed) ‘Bergen’ is afgerond met een expo vóór de meivakantie. De pilot voor gr 3 voor AVV (AudioVisuele Vorming) zit er ook op en nu kan ik evalueren. Het idee was dat de kinderen op een creatieve manier bezig zijn met fotografie. Door tijdgebrek kon ik het niet goed genoeg begeleiden, dus is het deels geslaagd. In de lessen hiervoor hebben zij geleerd om diepte te maken in hun schilderij van bloembollenvelden (landschap van Bergen). Nu mochten zij elkaar fotograferen en een grote tulp schilderen met acrylverf. Dat voelt heel anders dan plakkaatverf, mengen op doek en lekker dik werken. Daarna heb ik de foto’s die zij van elkaar hebben gemaakt in de tulp verwerkt. Nog wat verf voor een mooi geheel en klaar is het 2-luik. Dit schilderij kan elk jaar met hen mee verhuizen. Mochten er nog nieuwe leerlingen bijkomen dan zijn er nog een paar tulpen over.
De achtergrond en de schets van de tulpen heb ik zelf gemaakt.

May 12th, 2015

Vaderdag: Brillenetui #knutselen

Voor een schoolbreed kunstproject: ‘Een reis om de wereld’ kwam gr 5 aan in Nederland. Omdat dit in de periode van Vaderdag was, heb ik dit gecombineerd. Een brillenetui is super makkelijk om te maken dus dit kan vanaf gr 3. Knip de vorm uit een stuk (oud) tafelzeil. Vouw dubbel en maak gaatjes (gaatjestang of priem). Neem stevig draad en naai dit met de festonsteek vast. Het draad wat ik heb gebruikt is dun koord voor het rijgen van kralen, dit is in heel veel mooie kleuren te koop (Action, Hema, Xenos). Je kunt ook werken met vilt, op dezelfde manier dichtnaaien en versieren met stukjes vilt om het persoonlijker te maken. De versiering (bloemetjes, letters enz) kunnen de kinderen vastplakken met textiellijm. Helemaal onderaan een etui van leer, zij gebruikt niet de festonsteek en de etui wordt daarom iets minder stevig. Meer Vaderdag/More Fathersday…

Festonsteek.

 

Picture of leather glasses caseOp deze site vond ik deze uitleg, hier is de etui gemaakt van leer.

Picture of Shape the caseIMG_7322.JPGPicture of Punch the holesIMG_7326.JPG

May 11th, 2015

Gr 4: Moederdag en fotografie #Vaderdag

Deze les plaats ik uiteraard na Moederdag het was een pilot voor AudioVisuele Vorming voor gr 4. Uitgangspunt: cultureel erfgoed (zie eerdere les), fotografie en expressie. Ik wilde kijken wat kunnen de kinderen zelf, hoe moeilijk kan ik deze opdracht maken.

De les startte met een tafel vol met tulpen, voorbeelden van creatieve foto’s, scharen en touw. We hebben samen alles benoemd en aandachtig naar de voorbeeld-foto’s gekeken. Ik heb hen de opdracht gegeven om een foto van elkaar te maken (groepjes van 2) op een aparte manier. Hoe wil jij aan mama bloemen geven, is dat een hele bos of één, met een kusje of bepaalde blik. je mag de bloemen afknippen of aan elkaar binden. Camera stilhouden en pas op met tegenlicht. Ze hadden veel tijd om verschillende poses en achtergronden uit te proberen. Heel veel lol en prachtige foto’s.

Uit de verschillende foto’s moesten zij eentje kiezen die zij wilden gebruiken voor hun kalender. In een eerdere post zie je de printable kalender in verschillende kleurtjes. Ik heb de foto’s nog even wat bewerkt zodat het nog wat feestelijker werd. De week daarop kregen zij hun foto’s te zien en ze waren heel enthousiast. Een meisje kwam naar mij toe (zij legt de lat nogal hoog en is niet snel blij met het eindresultaat, zij kan heerlijk mopperen), ik was in gesprek dus zij moest even wachten. Toen ik tijd voor haar had zei ze stralend: ‘juf, ik wist niet dat de foto zo mooi zou worden’. Ik zei: ‘ik wel, als je maar een beetje oefent’. Maar haar succeservaring had ik totaal niet verwacht, geweldig! Meer Vaderdag/More Fathersday…

De kinderen kregen platen van heel stevig karton (afvalkarton;). Dit werd de achtergrond voor de kalender, deze moesten zij schilderen, in een kleur die paste bij hun foto. Hieronder zie je een paar kalenders. Volgende keer moet ik nog wel iets bedenken voor het omslaan van de kalender;).