Archive for June, 2015

June 30th, 2015

Cambodja: gr 6 schildert op doek

Voor het Cambodja project (2009-2010) maakte elke groep één groot schilderij (100x100m). Dit is het kunstwerk van gr 6.


Geïnspireerd op de tempels en kunstenaars van Cambodja ontstond er een mooi ontwerp:

Een paar kinderen beginnen met het schilderen van de achtergrond. Daarna zetten andere kinderen de schets met krijt op het doek en schilderen een deel van de eerste opzet.  Zo blijven de kinderen om beurten werken aan het doek. Iedereen komt aan de beurt. Het spiegelen van de tempels in het water, leek hen moeilijk maar met wat uitleg viel dat reuze mee. Ze waren supertrots en blij met hun kunstwerk, juf ook;).

De doeken van alle groepen werden tentoongesteld aan het publiek en toen kon de veiling beginnen. Dit doek bracht het meeste op nl. €650,- voor het goede doel! Meer Cambodja, kijk hier…..

June 26th, 2015

Schoolbreed 176-luik is af!!

Het 176-luik (thema: Montessorischool/Castricum, 40 jarig jubileum) is klaar!! Afgelopen zaterdag werd hij onthuld en nu hangt hij op de juiste plek aan de muur. Alle kinderen hebben een rondje beschilderd, elke bouw kreeg daarvoor een andere opdracht. Vanuit de leerlijn tekenen en schilderen. Kijk hier voor de lessen.

Het idee van de rondjes vond ik op internet, alleen wilde ik de rondjes wat mooier uitgewerkt hebben. Dus lesdoelen en iets mooiere materialen, stevig kartonnetje en acrylverf. Alles is op een paneel geplakt, zo’n paneel is echt niet duur. Ik heb hardboard gebruikt en het enige waar je op moet letten is dat het niet kromt trekt. Om dit te voorkomen, schilder ik de voor en achterkant van het paneel met latex muurverf. Ik doe dit vaker met panelen op deze manier zijn groter kunstwerken betaalbaar voor scholen.

 

June 24th, 2015

Work in progress#oilpaint

Work in progress/ Oilpainting 60×80/ My Mother

Op dit moment werk ik aan een portret van mijn moeder. Zij is overleden en ik vond het een mooie afsluiting van mijn rouwproces om deze reis met haar samen te maken. Nog één keer door ons verleden zoals alleen zij en ik die kennen. Ik moet nog heel veel doen en uitwerken met name de mond en neus. Ik werk van donker naar licht, de lichtste plekken op haar huid bewaar ik voor het laatst. Bij portretten met een sterke emotionele band wil ik dat het proces lang duurt. Elke stap, lijn, vorm en laag wil ik voelen. Daarom schilder ik het liefst met mijn handen.
Meer van mijn werk zie je hier.

June 22nd, 2015

Expo: ‘Handen’ #keramiek.

De afgelopen 2 maanden hebben de kinderen van de Montessorischool uit Castricum prachtige kunstwerken gemaakt. Met klei en het symbool van hun eigen hand(en) hebben alle bouwen volgens de leerlijn klei gewerkt. Kijk hier voor uitleg over de lessen. De expositie was afgelopen zaterdag samen met een reünie. Naast de kleilessen hebben de kinderen ook allemaal meegewerkt aan een 176 luik, foto’s volgen;)

June 19th, 2015

OB: klei-handen afgewerkt met verf

Na het drogen en bakken van de handjes (kijk hier voor de klei-les) mochten de kinderen ze nu afwerken met acrylverf. Met mooie heldere kleuren gingen ze aan de slag. Deze fase is altijd gaaf. Al schilderend zie je de kinderen verbaasd kijken. Want de textuur/structuur werd nu nog veel duidelijker te zien en dat was natuurlijk ook de bedoeling;).

Na het schilderen werk ik ze af met zilverpoets, zo worden ze extra feestelijk. Voor dit project zijn de handjes zijn een aandenken aan het 40 jarig bestaan van de Montessorischool in Castricum. Dit is ook  een mooi cadeau voor Vaderdag (Meer Vaderdag/More Fathersday). Dan moet je wel op tijd beginnen want de klei moet 2 weken drogen. Nu nog de expositie inrichten en dan is dit project af. #zomervakantie!!

June 16th, 2015

MB: Bakje van klei-handen schilderen.

De bakjes die de kinderen (thema: Montessorischool/Castricum, 40 jarig jubileum) van hun eigen handen hebben gemaakt werden in deze les afgewerkt met acrylverf. Wil je de klei-les bekijken, klik dan hier….

Tijdens de klei-les heeft ieder kind op zijn/haar bakje, een prachtige structuur aangebracht. Na het drogen en bakken is het nu tijd voor de afwerking. Een heel mooi werkje nl kleuren kiezen en/of mengen.

Ik heb de kinderen uitgelegd dat zij de prachtige structuur/ textuur moeten accentueren. Dat hebben ze gedaan door in laagjes te werken. Dat is toveren want opeens komen de prachtige patronen helemaal naar boven.

Ik werk volgens een leerlijn voor klei. Op deze manier krijgen de kinderen een goede opbouw over het materiaal, gereedschap en een uitbreiding van hun woordenschat. Deze bakjes zijn natuurlijk ook een geweldig Vaderdag of Moederdag cadeau. Je moet dan wel op tijd beginnen. Klei moet 2 weken drogen en dat mag nooit bij de kachel want dan droogt het te snel en valt alles uit elkaar!! Na het drogen nog even de oven in, zoek bij jou in de buurt een kunstenaar of workshopruimte waar je dit tegen ‘n vergoeding kunt doen. Meer Vaderdag/More Fathersday…

June 12th, 2015

BB: schoolbreed kunstwerk 2D.

Op dit moment werken alle kinderen van de Montessorischool in Castricum met mij (De KunstKoets) aan een schilderij, opgebouwd uit 176 vakjes. Vanaf de peutergroep t/m gr 8 doen mee.

In deze les was de bovenbouw aan de beurt. Net zoals bij de MB werken zij ook op een rond kartonnetje (blanco bierviltje is goedkoop 300 stuks voor €22,- incl verzendkosten). Voor hen was de opdracht anders, zij moesten het middelpunt opzoeken, hulplijnen trekken. Dus de liniaal en geodriehoek was erg belangrijk. Verder had ik wat halve cirkel gesneden deze konden zij als mal gebruiken.

De meeste kinderen hebben wel eens een mandela gezien of gekleurd. Ik leg nog iets meer uit: mandala is een woord uit het Sanskriet, een taal uit het oude Indië, en betekent wiel of cirkel. Een symbool van oneindigheid en werkt spiritueel. Klein gesprekje hierover en dan gaan zij aan de slag. Wauw, wat er toen gebeurde had ik niet verwacht. Met liefde aandacht en concentratie hebben zij prachtige ontwerpen gemaakt. Voor mij de bedenker van de opdracht is dat echt supergaaf om te zien. Kinderen die aan het eind van het schooljaar nog zo geconcentreerd kunnen werken en genieten. Zij waren heel erg trots op hun werk, succeservaring. Door de kinderen zelf hun mandela te laten ontwerpen werken zij vakintegratief met rekenen/wiskunde. Het ontwerp is uitgewerkt met acrylverf en Oost-Indische inkt. Hier zie je de les voor de MB, zij kregen een andere opdracht.


Het idee van knippen en plakken van de rondjes vond ik hier op deze site.
Hieronder twee filmpjes inspiratie voor de kinderen op het digibord: grote mandela’s.

June 11th, 2015

Oil Stick Portrait Demo, by Zimou Tan

Hier zie je een mooie demonstratie over het werken met oilbars. Oilbars is olieverf geperst met was tot een stick. Bestanddelen zijn:  lijnolie of saffloerolie gemengd met een unieke was.Het is geen vetkrijt zoals Panda en Wasco. Oilbars kan gebruikt worden zoals in de filmpje hieronder. De andere manier is om oilbars te combineren met andere materialen. Ik gebruik het soms om iets gestileerder te werken bij een bv een portret (olieverf).

June 9th, 2015

Gr 6/7/8: Handen en glazuur #keramiek.

Na het drogen en bakken van de handen was het vorige week, tijd om te glazuren (met de BB van de Montessori school uit Castricum). De betekenis van de handen en de les zie je hier in een eerdere post. Het glazuur heeft een andere kleur bij het opbrengen en dat is even moeilijk, maar met een kleurkaart en mijn uitleg werd dat al iets duidelijker. Het blijft spannend tot de oven opengaat;)

De oven gaat open en dan komt ook voor mij het mooie moment om als eerste het resultaat te kunnen zien. Ik neem de handen weer mee naar school en daar kunnen de kinderen ze bewonderen. Wij moeten nog geduldig wachten op de eindexpositie met een groot feest. De school bestaat 40 jaar en dit zal gevierd worden op zaterdag 20 juni.

June 5th, 2015

MB: schoolbreed kunstwerk 2D.

Op dit moment ben ik (De KunstKoets) bezig om met alle kinderen van De Montessorischool in Castricum een schilderij te maken, opgebouwd uit 176 vakjes op een paneel. Vanaf de peutergroep t/m gr 8 doen mee.

De feestelijke installatie van dozen hangt in de school en het herinneringscadeau van klei is bijna af (lessen BBMB en OB). De dozen van de installatie en de handen van klei gaan mee naar huis. Daarom leek het mij een mooi idee om met de hele school een kunstwerk als herinnering aan dit feestjaar te maken. Dit kunstwerk blijft op school hangen. De directiekamer kan nog wel een fleurig kinderkunstwerk gebruiken dus daar komt hij te hangen

Hier zie je de groepen 3,4 en 5 (bij de Monstessori is dat de MiddenBouw) aan hun deel werken. Zij maken een mooie vlakverdeling, schilderen de vlakken met acrylverf en maken een mooie versiering. Het mag natuurlijk lekker feestelijk. Dan rest mij de taak op alles als een soort van mozaïek mooi op te plakken;). Ik leer de kinderen dat we door kleurgebruik en subtiele zwarte accenten een groot schilderij maken en niet 172 schilderijtjes naast elkaar. Ik houd een paar vlakken over, daar kan natuurlijk tekst in maar misschien nog leuker als de leerkrachten ook even gaan schilderen;)