Archive for August, 2015

August 31st, 2015

Reis om de wereld: Gr 5/6 & Piramides

Met De KunstKoets start ik dit schooljaar, 1 dag per week, bij de Lucebertschool in Bergen (NH). Prachtig modern gebouw met een echt handenarbeidlokaal en kleioven. Dat is een luxe!

Het thema is ‘Reis om de wereld’ en gr 5/6 zijn in Egypte aangekomen. Zij hebben de hiërogliefen en muurschilderingen bestudeert. Met behulp van de PC hebben zij hun naam in hiërogliefen getekend (zie post). Verdere achtergrondinfo en digibord filmpjes over Egypte & architectuur zijn bekeken (zie post).

Goede verbindingen maken en dat het model blijft staan was een lastige opdracht maar zij hebben het heel goed gedaan. Ik vind ze super. Na het bouwen van de piramide mochten zij hun naam in hiërogliefen op de piramide zetten en verder mochten zij zich uitleven. De kinderen krasten stenen, trappen maar ook mummies, obelisk en katachtigen kwamen tevoorschijn. Nu drogen en daarna bakken en afwerken met acrylverf.

Meer Egypte….

August 28th, 2015

Middeleeuwen: Ridders & Textuur

Deze ridders vind ik zo geweldig gemaakt! Ik zag ze op dit blog: calvertcanvas.blogspot.com van Mrs. Kamp. Zij werkt in het voortgezet onderwijs. De jongens mochten zich uitleven op ridders, eerst bestuderen en dan maken. Dit is gemaakt van stevig aluminium en bewerkt met houten gereedschap (klei-gereedschap). Super resultaat!!

Meer over de Middeleeuwen…..

August 26th, 2015

Middeleeuwen: Kastelen & Schetsen

Middeleeuwen besproken, woordspin gemaakt en filmpje bekeken (zie eerdere post) van kastelen. Toen werd het tijd om zelf een kasteel te schetsen, diepte maken was het voornaamste lesdoel.

De eerste schets van de kastelen van gr 6. Het technisch tekenen vanuit een 1 puntsperspectief vonden de kinderen erg boeiend, soms pittig maar zeker een grote uitdaging. Opmerkingen van: ‘juf, ik kan 3D tekenen’. Daar geniet ik van dat de kinderen een wauw moment hebben. Ik zeg dan ook altijd, als je dit snapt kun je heel onderwerpen tekenen met diepte. Dit is nog maar het begin, zij hebben met mij mee getekend, stap voor stap. De volgende les passen zij de basisvorm aan, dan kunnen zij volop hun fantasie gebruiken.

Gr 7 en 8 hebben gewerkt vanuit een 2 puntsperspectief. De kinderen waren zeer geboeid bezig, heerlijk om te zien;).

Meer over de Middeleeuwen…..

August 24th, 2015

Reis om de wereld: Aboriginals & gr 5/6

Dit was een opdracht: ‘Dots and lines’ zoals de Aboriginals dit maken. Naast vorm en compositie lag de nadruk ook op het mengen van kleuren. Dit is gemaakt door gr 5/6  en zij hebben gewerkt met de kleuren van de Aboriginals met pastelkrijt en acrylverf (mixed media). Thema: ‘Reis om de wereld’. Kijk hier voor meer Aboriginal ideeën/ filmpjes voor digibord.

August 21st, 2015

Reis om de wereld: Egypte & Piramides

In het thema ‘Reis om de wereld’ zal gr 5/6 reizen naar Egypte. Allereerst zullen zij met mij (De KunstKoets) een piramide van klei maken (volgens de leerlijn). Hierboven zie je het voorbeeld. Een makkelijke manier om een piramide te maken, zie je hieronder.


Op deze (free printable) piramide kunnen de kinderen hun eigen hiërogliefen of Egyptische patronen tekenen.

De Les (45-60 min):

  1. Bekijk op het digibord: Egypte & Architectuur en Egypte & Patronen
  2. Laat de kinderen op een A4′tje wat patronen tekenen, geïnspireerd op de Egyptenaren. Leg uit dat patronen ontstaan door het herhalen van dezelfde vormen of een combinatie met andere vormen. Dit heet ritme en herhaling. Dit maak je ook, door met kleuren te werken. Zo ontstaat er een reeks.
  3. De kinderen schrijven hun naam in hiërogliefen (zie post Egypte en Patronen daar staat een link hoe zij dit online makkelijk kunnen doen). De kinderen kunnen ook een soort striptekening maken maar dan in pictogrammen/ beeldtaal. Van deze eigen combinatie maken de kinderen hun ontwerp voor een patroon/ reeks.
  4. Laat ze hun patroon/reeks op de bouwplaat van hun piramide maken, met de vorm meedenken en tekenen. Laat een voorbeeld zien van een open en dichtgevouwen piramide.
  5. Kleur de patronen (stiften, kleurpotloden) en bedenk wat goed bij de sfeer van de Egyptenaren past, welke kleur zie je vaak terug? (aardebruin en okergeel, deze kleurstof halen zij uit de aarde en van de rotsen).
  6. Alles uitknippen, vouwen en plakken.

Benodigdheden:

  • bouwplaat piramide pdf, per leerling op stevig papier, piramide wordwerk1.1
  • potlood, gum, puntenslijper
  • lijm
  • scharen
  • stiften of kleurpotloden

Lesdoelen:

  • kennismaken met de architectuur van de Egyptenaren.
  • kennismaken met hun patronen/ beeldtaal/ hiërogliefen  en de betekenis hiervan
  • ritme en herhaling in vorm en kleur
August 17th, 2015

RecycleArt: Kalender & CD hoesje²

In een vorige post liet ik zien hoe je van oude CD/ DVD hoesjes een kalender kunt maken. Deze keer heb ik de hoesjes verticaal gebruikt. Zo kun je voor iedere maand een rij maken. Deze manier biedt heel veel leuke mogelijkheden bv werk met AudioVisuele Vorming (AVV) en laat de kinderen elkaar fotograferen. Zij poseren voor de ‘fotograaf’ en beelden hun favoriete sport of hobby uit, met of zonder attribuut. De foto’s die ik heb gebruikt zijn van internet, ziet er vrolijk uit. Laat de kinderen een kleur verf op hun handen smeren of je laat ze hun naam op hun handen schilderen. Wasbak met afwasmiddel ernaast;)

Benodigdheden: CD hoesjes, PDF bestand/maanden, Microsoft Word bestand/mal  foto’s, lijm, schaar, dun touw, foto’s van de kinderen, watervaste stift, hamer, spijkers en eventueel buddies.

Werkwijze:

  1. Foto’s maken en bewerk ze in dit bestand: CD hoes. achterkant.mal . Dubbelklik in een kader, klik op opvullen vorm, klik op afbeelding, zoek foto van het kind
  2. Haal de hoesjes los en gebruik de achterklep. Grotere gaatjes aan de linkerkant.
  3. Foto’s en maanden PDF bestand CD hoes. achterkant.mal.maanden uitknippen of snijden
  4. Foto klein randje links en rechts omvouwen en opplakken en naam + dag onder (of boven de foto) met stift.
  5. Per maand op aan elkaar rijgen en naast elkaar hangen.

NB. de onderste CD hoes heb ik in een hoekje een buddy gebruikt, zo blijft hij mooi strak hangen.

August 11th, 2015

RecycleArt: Kalender & CD hoesje


Dit is een goedkoop/ groen en simpel idee. Na wat uitleg kunnen de kinderen dit zelfstandig maken. De achterklep van de CD hoes heeft gaatjes en deze heb ik gebruikt om alles aan elkaar te rijgen. Dun ijzerdraad is makkelijk te knippen en te vormen, gebruik je dikker ijzerdraad dan zal de lijn strakker hangen. Dit geeft ook een mooi effect.


Benodigdheden: CD hoesjes, acrylverf, PDF bestand/maanden, wattenstaafjes, waterpotten, eierdozen, kwasten (dik), lijm, schaar, ijzerdraad (binddraad kan ook met dikker ijzerdraad, denk aan tang). schoolkrijt (wit), foto’s van de kinderen, watervaste stift en eventueel buddies.
Werkwijze:

  1. Haal de hoesjes los en gebruik de achterklep.
  2. Ieder kind schildert een achterklep, voor de maanden heb ik gekozen voor zwart (kies 12 kinderen die dit doen).
  3. drogen en PDF bestand uitknippen of snijden
  4. Kinderen bewerken hun foto of maken een foto’s en printen deze uit.
  5. Nadat de foto is uitgeknipt, gesneden tekenen zij de foto af op hun hoesje, let op boven en onderkant. Aftekenen met krijtje.
  6. Met wattenstaafjes (dots) en acrylverf maken zij patronen (ritme en herhaling), let met kleur op achtergrond en voorgrond (kleurperspectief).
  7. Na drogen foto opplakken en naam + dag onder (of boven de foto) met stift.
  8. Per maand aan elkaar rijgen of alle maanden achter elkaar.

PDF bestand kun je hier downloaden: maanden kalender verjaardag

* Eventueel het ijzerdraad ruim afknippen, mochten er nog leerlingen bijkomen dat kun de deze hoesjes makkelijk toevoegen.

Meer ‘start schooljaar’……..