Archive for September, 2015

September 27th, 2015

Middeleeuwen: Oud Hollands & Boeken

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Dit is een Nederlandse zin, ook al is hij op het eerste gezicht nauwelijks meer te begrijpen. Het is dan ook zo ongeveer het vroegste Nederlands dat we kennen, zo’n duizend jaar oud. Letterlijk staat er: Hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij; wat wachten we nu, oftewel: ‘Alle vogels zijn al aan het nestelen, behalve jij en ik; waar wachten we nog op?’ Het zijn waarschijnlijk twee regels uit een liefdesliedje; de oudste Nederlandstalige lovesong, zou je kunnen zeggen. Deze regels werden omstreeks het jaar 1100 als pennenproef neergeschreven (bron:entoen.nu). Meer…………
De Canonclip voor groep 5/6:

De Canonclip voor groep 7/8:

De Canonclip voor het voortgezet onderwijs:

Hieronder zie je een vertelplaat, klik hier voor de interactieve versie.
Kijk ook bij deze post over monniken en handgeschreven boeken (manuscript) met een lesidee voor de prachtige beginletters (gehistoriseerde initiaal).
src=”http://miekerozing.nl/wp-content/uploads/hebbanollavogala-euverman.jpg” alt=”" width=”614″ height=”461″ />
Rijksmuseum: Middeleeuwse krabbels en krullen, workshop voor het primair onderwijs.

Meer over het thema: de Middeleeuwen, kijk hier…..

September 23rd, 2015

Reis om de wereld: Egypte & Katten

De kinderen van gr 5/6 schetsen hun ontwerp voor de linosnede. Na het maken van de piramide (staat te drogen) verdiepen zij zich nu in de Egyptische kat. De kat werd ± 4000 jaar geleden in Egypte, een huisdier. Zij hadden grote graanschuren, daar kwamen veel muizen op af. De wilde Egyptisch kat werd in huis gehaald om de graanschuren te beschermen tegen de muizen. Met deze katten werd gefokt en zo ontstond het kattenras: de Mau.


Rond 1.000 jaar voor Christus was de kat in Egypte een heilig dier geworden, de kattengodin Bastet is daar het bekende voorbeeld van. Zij wordt altijd afgebeeld met prachtige kraag-kettingen. Dit prachtige sieraad gebruiken de kinderen in hun ontwerp.
Meer ‘Reis om de wereld’, kijk hier….. Meer Egypte, kijk hier…….

 

September 16th, 2015

Hoe schilder ik: ´Noordzee brekers´

Schilderij van de Noordzee door Janhendrik Dolsma

In de video: Painting ‘North Sea Breakers’ laat Janhendrik Dolsma zien hoe je de brekers van de Noordzee schildert. Ik vind dit geweldig om te zien, mooi opgebouwd. Volg zijn stappen en kijk of het je lukt om iets van diepte te creëren. Het lijkt simpel maar het vraagt heel veel geduld en passie. Laag over laag werken, is makkelijker met olieverf. De kleuren van olieverf zijn zo intens, helder en je kunt kiezen uit heel veel kleuren. Maar smaken verschillen en er is ook een grote groep mensen die liever met acrylverf werkt. Wil je dit met acryl proberen, werk dan met een schildersmedium voor acryl zodat de kleuren zo optimaal (intens) mogelijk blijven.

Hij speelt met ruimte en licht. De Waddenzee is het gebied waar hij graag schildert, schetst en fotografeert. De liefde voor dit natuurgebied is duidelijk te zien in zijn werk. Hieronder nog een paar prachtige voorbeelden van zijn werk, echt super om te zien. Meer ´Hoe schilder ik´, kijk hier….

Schilderijen van de Noordzee door Janhendrik Dolsma

September 15th, 2015

Reis om de wereld: Indianen & Kleuters

De kleuters van de Lucebertschool hebben prachtige tipi’s gemaakt. In het thema ‘Reis om de wereld’ zijn zij op bezoek bij de Indianen. het werken met klei vinden bijna alle kinderen lekker om te doen. sommige kinderen vinden het een beetje vies als zij het voor de eerste keer voelen. Daar moeten ze even doorheen, als ik uitleg dat het gewoon water en zand is, dan is het goed. Ik werk volgens de leerlijn klei en bij deze les kwamen de vormen aan bod en ritme en herhaling (patroon/ reeks). Resultaat is nu al grappig. Na het bakken schilderen en de satéstokjes in de tipi en de tent is klaar;). Meer over Indianen, kijk hier….


Meer over het thema ‘Reis om de wereld’, kijk hier….

September 9th, 2015

Hoe schilder ik: een Van Gogh


Soms wil ik mensen laten kennismaken met een schilder (een stijl). Laten voelen hoe Van Gogh schilderde, dat is een prachtige ervaring. Je leert uiteraard veel over zijn penseelstreek, zijn prachtige kleuren, pointillisme (mengen van kleuren) en zijn manier van werken met perspectief. In het filmpje zie je, hoe deze man op een prachtige manier ‘Starry Night’ schildert. Goede oefening om wat losser te leren werken.

Voor kinderen is het mooie verdieping van kunstgeschiedenis. Natuurlijk is het altijd gaaf om als afsluiting een bezoek te brengen aan het v Gogh museum. De Turing Museumpleinbus rijdt nog steeds en op deze manier is zo’n excursie, voor scholen te betalen. De schilderijen die je ziet zijn van gr 7. Zij hebben gewerkt vanuit zijn werk en mochten daar hun idool in verwerken. Meer Van Gogh….

How to paint: a Van Gogh.

September 2nd, 2015

Middeleeuwen: Kastelen & Perspectief

In deze lessen draait alles om de Middeleeuwen en het leren werken vanuit perspectief. Hoe maak ik diepte in mijn schilderij en hoe bouw ik een schilderij op. Vorige week (zie post) hadden de kinderen van de Montessorischool Castricum, het erg druk met de technische opzet van zo’n schets. Nu gaan zij resultaat zien.

Zij hebben de achtergrond opgezet met acrylverf zodat volgende week de schets van hun kasteel hierop gezet kan worden. De schets kunnen ze helemaal naar eigen fantasie uitwerken. Ik zie haaien in de slotgracht, draken en sprookjesfiguren voorbij komen. Tijd om te spelen, ik hoor geluiden van ‘er moet bloed aan de muur’ of ‘hete olie wordt vanaf de kantelen gegooid’ (idd dat zijn vooral de jongens).


Meer Middeleeuwen, kijk hier…..