Gr 3: Mijn huis & Stilleven


De kinderen van gr 3 kregen in de klas een les met werkblad. Op het werkblad gaven de kinderen aan waar zij wonen en met wie. Dit levert altijd genoeg gespreksstof, past goed bij een SoVa-les, op de Van Reenenschool wordt ‘De Vreedzame School’  gebruikt. Alle kinderen mochten hierover vertellen en tekenen en dat is zeer verschillend. Ook voor de kinderen uit het AZC. Een meisje was juist deze dag voor het laatst op school, zij verhuisde dit weekend naar Zeeland en dat is een aardig eindje weg. Mijn eerste gedachte (aanname) was, ‘Oh, wat sneu’. Maar omdat ik geleerd heb niet vanuit aanname te reageren vroeg ik haar heel neutraal, of zij blij was met de verhuizing. Ze begon te stralen want zij was zo blij dat ze eindelijk in een echt huis mag wonen. Ik was heel blij voor haar en dit was weer een lesje in aanname;)

Op het schoolplein werden deze prachtige composities door de kinderen samengesteld. Na het (samen) bewerken zijn dit de eindresultaten van de groep en ik ben behoorlijk trots op deze pilot les. Kinderen leren spelenderwijs te zoeken naar een goede compositie, kleur, vorm, schaduw en licht. Later in hun schoolcarrière leren zij dit ook te benoemen en bewust te gebruiken.

Leave a Reply