BB: KinderBoekenWeek & Klei

Het thema van de KinderBoekenWeek 2016, ’Opa’s & Oma’s, voor altijd jong!’ is inspirerend, vooral als het gaat om geschiedenis, en sociale vaardigheden. Ik kan me voorstellen dat het gaaf is om ouderen uit te nodigen op school of dat de kinderen van de  BB, de ouderen uit de buurt interviewen. Tekenen en schilderen van opa’s en oma’s heb ik vaker gedaan, heel erg mooi en gezellig. Met De KunstKoets werk ik nu op de Jul.v.Stolbergschool in Castricum. De leerkracht vroeg om een les vanuit de leerlijn klei/keramiek aansluitend op dit thema van de KBW 2016.

Dat kostte me wel even wat hersencellen want het valt nog niet mee om opa’s en oma’s om te zetten naar een stevig bouwwerk van klei. Daarbij let ik of het past bij de leerlijn van gr 6 en 7 en dat het betekenisvol is bij de KinderBoekenWeek. Uiteindelijk heb ik gekozen voor boekenstandaards. De kinderen moesten een ovaal tekenen en een indeling (hulplijnen) van een gezicht, dus op welk hoogte zitten de ogen, neus en mond. De oren mochten ze vergeten, veel te breekbaar is vrij dun en steekt behoorlijk uit. De hoofden zijn gemaakt en de lol van de kinderen was groot. Ze hebben kennis gemaakt met verhoudingen, snotgootjes, neusvleugels, aardbeineuzen en blije mondhoeken. Hierbij is het aansmeren van de klei eventueel met behulp van slib een belangrijk lesdoel. De kinderen maakten hun opa of oma. Sommige kinderen konden niet kiezen dus zij maakten een mix van de beide opa’s (of meer;). Wat zijn de kenmerken van jouw opa of oma, goed nadenken en dan omzetten in klei. De opa’s en oma’s zijn nu biscuit gebakken en door de kinderen geglazuurd. Op dit moment staan zij nog in de oven. Het blijft altijd spannend hoe de kleuren zijn geworden als ik de oven open. Wordt vervolgd! Kijk hier voor meer klei en keramieklessen of hier voor meer lessen Beeldende Vorming & KinderBoekenWeek!

Leave a Reply