Archive for September, 2011

September 13th, 2011

pottery basket /lesidee

Leuke techniek om met kinderen te maken….koop goedkope plastic bakjes bij Xenos/ blokker/Action..of laat de kinderen zelf een bak meenemen van thuis….zo leren de kinderen op een simpele manier een nieuwe klei-techniek.

September 11th, 2011

Jopie Huisman/ Kleding aan waslijn/Schilderen, lesidee gr 3-4

Laat dit filmpje zien over Jopie Huisman, hij wilde de gewone dingen schilderen en zo echt mogelijk namaken (realistische kunst).
Vooral kleding en schoenen schilderde hij heel vaak. Leg uit dat zij ook een schilderij gaan maken met kleding aan de waslijn….laat voorbeeld zien

 

LESDOELEN:

  • mengen met verf van primair naar secundair
  • afdruktechnieken: met spons, tamponeerkwast en roller& mal
  • kleurperspectief: lichter van kleur bij de horizon, geeft diepte 
  • overlappingsperspectief: gras schilder je een stukje over de lucht bij de horizon en wasgoed voor de achtergrond
  • verhouding, grootte van kleding aan waslijn

BENODIGDHEDEN: 

les 1

  • Filmpje en foto’s, zie hierboven
  • eierdoos per groepje ll’en met plakkaatverf in geel, blauw eventueel turkoois en wit
  • sponsjes (knip grotere spons in 6 stukken)
  • tamponeerkwasten
  • schorten
  • mal, placemat van Xenos
  • touw als waslijn
  • wasknijpertjes, Blokker
  • prikpen/ matje
  • lapjes stof
  • scharen
  • 2-4 kleine verfrollers 
  •  2-4 verfbakjes
  • tube acrylverf Van Amsterdam goud of zilver (kan ook met plakkaat maar acryl geeft mooier effect)

WERKWIJZE:

LES 1

-teken horizonlijn, leg uit wat de horizon is, waar lucht de aarde (zee) raakt. Deze maak je niet in het midden, het schilderij wordt spannender als je deze buiten het midden plaatst. Schilder de lucht nu met spons, deppend, wrijvend en maak de kleur vlakbij de horizon wat lichter zo lijkt het daar verder weg. 

-nu met tamponeerkwast het gras maken van blauw en geel mag ook een beetje wit gebruiken (uitleg over kleuren mengen) vooraan is het gras helder van kleur en achteraan bij de horizonlijn iets lichtere kleur..bv met wat wit mengen. Ga over de lucht heen zo lijkt het gras voor de lucht te groeien.

-werk kan nu drogen, nu kunnen de kinderen beginnen met kledingstukken te tekenen op stof en uit te knippen (direct op stof laten tekenen). De ll’en knippen zelf touw voor de waslijn (niet te groot of te klein hoe meet je dat , laat hen oplossingen zoeken). Elk kledingstuk bekijken op grootte, kloppen de verhoudingen een beetje. Lk kan op bord ook wat kledingstukken laten zien, hoe hangt kleding aan de waslijn? Elk uitgeknipt kledingstuk met wasknijper en naamkaartje bij elkaar houden.

Les 2

-zelfstandig kunnen de kinderen 2 gaatjes aan zijkant van schilderij prikken (hier later touwtje geknoopt worden) en verder gaan met kleding tekenen en knippen.

- daarna kunnen de ll’en om beurten bij de lk komen om met de ”placematmal” de lijst om het schilderij te maken. Leg placemat op werkstuk, goed stil houden en schilder alleen de buitenrand met de roller (leer kinderen hoe zij de roller goed inrollen, gelijkmatig met verf)

- na een paar uur (acryl droogt snel, eventueel haarfohn gebruiken), signeren, alles in elkaar zetten (touw aan achterkant knopen eventueel hulpouders inschakelen) en tentoonstellen!

 

September 8th, 2011

Interview voor Plein C/ Cultuurschool NH

Dit jaar heb ik voor de Van Reenenschool uit Bergen de cultuurprijs NH, 2011 in ontvangst mogen nemen van de provincie. Plein C wilde mij interviewen voor hun vakblad. Hier zie je de publicatie, de fotoshoot was tijdens de les en dit vonden de kinderen geweldig!